Studio woonkamer

Een paar weken terug fotografeerde ik voor het eerst in m’n leven in een studio. Stillevens met bloemen, vruchten, kopjes, beeldjes en dat soort dingen. De bloemen waren mijn grote favoriet. De schoonheid van vorm en kleur, het fragiele, het vergankelijke. En dan zelf de volledige controle over licht en compositie. Hier ging een wereld voor me open!

Natuurlijk was dit niet de eerste bloem die ik voor mijn lens had. Maar het was wel de eerste bloem waarbij ik zelf geheel kon bepalen hoeveel licht ik erop liet vallen, uit welke hoek en wat er wel en niet in beeld kwam. Zo anders dan bij natuurfotografie, waarbij je niet zomaar een struik uit de achtergrond kan wegtrekken of de zon kan commanderen dat hij zich even achter een niet aanwezige wolk moet verschuilen. Het voelde, tja, als weer een beetje terug naar je kindertijd. Spelen met kleur, vormen, licht, achtergrondjes. Goed voelde het, en bijzonder ook. Want met een stilleven in weinig licht op een donkere achtergrond waren de grote meesters opeens heel dichtbij!

Bloemstillevenย Bloemstilleven

Sindsdien is mijn woning niet meer wat ze is geweest. Overal vellen gekleurd karton (de Bruna doet goede zaken met mij), lampen die door het hele huis worden gesleept, vaasjes in allerlei kleuren en maten waarvan ik niet eens wist dat ik ze had, een statief waar ik om de haverklap over struikel (je weet nu toch dat dat in de woonkamer staat – KLOINK!- nee dus) en af en toe wat ongelukjes met vaasjes waarvan ik dacht dat ze leeg waren, maar waarvan ik de dag ervoor had besloten dat ze de gerbera’s toch nog maar van wat extra leven moesten voorzien. Afijn. Een soort huishouden van Jan Steen, als we het toch over de grote meesters hebben.

Bloemstillevenย Bloemstilleven

Ik experimenteer. Leer. Word wijzer. En concludeer. Dat het heerlijk is dat het zomer is, behalve voor fotografie, omdat ik nauwelijks direct zonlicht in mijn woning heb. Terwijl in de winter de stralen meters ver naar binnen vallen. Dat topzware vaasjes nooit omvallen, behalve als je naar je pc loopt om te kijken hoe een foto uitpakt op je scherm. Dat kunstlicht handig is, maar dat niets echt daglicht kan verslaan.

Maar bovenal dat ik binnen mijn hobby weer een nieuwe hobby heb ontdekt. Nog een mooi vaasje in je voorraadkast? Studio woonkamer kan het goed gebruiken!

4 thoughts on “Studio woonkamer

  1. Prachtig om te zien! En ik kan me goed verplaatsen in wat je zegt. Ben zelf kampioen blauwe plekken. ๐Ÿ™‚ Zo leuk ook om met gekleurd papier etc te werken. Ben zelf meestal van het wit maar vind dit schitterend..

    • Ha Noraly, dank voor je compliment! Ja, in zo’n papierwinkel word je echt hebberig ๐Ÿ™‚ Ik wil ook nog een keer naar dat winkeltje op het Noordeinde waar ze nรณg meer keus hebben!

    • Ha Gera, dank voor je reactie! Ja, absoluut heerlijk om te doen! En te weten dat er komende maanden alleen maar meer zon in ‘mijn studio’ komt is geweldig. Sterkte voor jou met de dingen die lopen.

Geef een reactie

