Rothko

Verleden week was ik in het Gemeentemuseum, waar momenteel werken van Mark Rothko worden geëxposeerd. Rothko, van Joods-Russische afkomst en opgegroeid in Amerika, maakte kunst die de ziel moest roeren. Zijn eigen ziel, maar ook die van zijn publiek. Enorme, metershoge doeken waar je als kijker ingezogen kan worden. En die raken aan de meest universele emoties als angst, extase, tragiek en euforie.

Ik vond zijn schilderijen bijzonder om te zien, maar voelde me er niet toe aangetrokken. Ik vond het vooral interessant om naar de andere bezoekers te kijken. Hoe ze stil stonden voor een doek, het schilderij binnen lieten komen. De handen in de zij, het hoofd iets naar links, naar rechts. Doet het me wat? Misschien een stapje achteruit? Contemplatie. Rust. Bezinning. In een overvolle museumzaal.

Ik maakte foto’s. Van hen die keken. Wat lastig was, want mensen doken weg zodra ze de camera zagen. Zich welgemeend verontschuldigend: ‘Sorry dat ik in uw beeld sta’.

Onderweg naar huis voelde ik dat er iets met de foto’s was. Ik wist niet wat. Pas toen ik ze goed bekeek, en in Photoshop flink wat schaduwen wegpoetste die in de donkere zaaltjes waren meegekomen, zag ik het. De reden waarom mensen zich aangetrokken voelen tot een kunstwerk. Natuurlijk is het voor de hand liggend. Maar toch. Eerst zien, dan geloven. Prachtig!

Bezoeker voor Rothko

Bezoeker voor Rothko

Bezoeker voor Rothko

Bezoeker voor Rothko

Bezoeker voor Rothko

Bezoeker voor Rothko

Bezoeker voor Rothko

Bezoeker voor Rothko

One thought on “Rothko

  1. Ik ben twee keer wezen kijken bij Rothko. Zeker weten dat ik het groen/blauwe schilderij intensief heb bekeken!.

Geef een reactie

