Collecte

Deze week hield Natuurmonumenten haar jaarlijkse collecte en ik liep mee als collectant. Voor het eerst sinds 25 jaar weer langs de deuren. Als kind deed ik niets liever: kinderpostzegels, kaarsen, goede doelen, plantjes voor ouderen: gaf me een gelegenheid om bij vreemden aan te bellen, en ik was gelukkig!

Vandaag leverde ik de collectebus weer in. Samen met de wijkcoördinator telde ik de opbrengst. ‘Gefeliciteerd’, zei hij. ‘U heeft verreweg het meeste van ons allen opgehaald! Wilt u volgend jaar weer collecteren?’ En onuitgesproken volgden de woorden: ‘Hoe heeft u dat voor elkaar gekregen?’

boswachter-frans-natuurmonumenten

Wel, nou, tsja… Ik héb geen geheim. Mensen willen gewoon graag geld aan mij geven! En als ze geen kleingeld in huis hebben of om andere reden afslaan, voelen ze zich daar stuk voor stuk ongemakkelijk bij.
Neem die man op de hoek van de straat. Een heel betoog dat hij elk jaar zelf zijn goede doelen kiest, en dat Natuurmonumenten daar helaas niet bij zit. Wel de Hartstichting, de Nierstichting en diverse wetenschappelijke instellingen. En die vervolgens z’n relaas afrondt met de woorden: ‘Maar ach, u ziet er zó betrouwbaar uit’, alsnog naar binnen stiefelt en even later terugkomt met een flinke bijdrage.
Of die vader die samen met zijn twee jonge dochters open doet, de collecte afslaat, en als ik alweer een paar deuren verder ben alsnog naar mij toeschuifelt met enkele euro’s. Dochterslief vonden dat vader wel wat móest geven aan die mevrouw.

Mocht ik weer eens zonder werk komen te zitten, dan gloort er vanaf nu hoop aan de horizon. Ik verhuur mij als professioneel collectant! En Natuurmonumenten krijgt de primeur. Geen sluwe vos, hongerige gier of grijze muis meer aan de deur. Maar zo’n heerlijk betrouwbare hond, die je gewoon even aandacht móet geven! Woef = dank!

De collectant gemist deze week? Je kunt altijd een eenmalige gift doen. 

Geef een reactie

