Volharding

Pas kreeg ik een brief van de apotheek. Ze waren van naam veranderd. De grote Haagse Azivo apotheek heet vanaf nu apotheek De Volharding. Ik las het, en ik vond het geniaal. In een tijd waarin alle bedrijven zogenaamd hip willen zijn door hun naam te verengelsen of een loopje te nemen met de Nederlandse spelling, kiest een apotheek anno 2014 voor het oerhollandse De Volharding. Geen Dental Care tandarts, geen Health Works sportschool, geen Skin Focus huidadvies, geen Qnipp kapper, geen Marqt supermarkt, maar gewoon apotheek De Volharding.

In de brief was ook een alinea opgenomen met de kop ‘Wat verandert er voor u?’. En wat stond daaronder? ‘Er verandert helemaal niets voor u!’ De apotheek levert als vanouds, is bereikbaar als vanouds en komt nu zelfs aan huis als u dat wilt. En wederom vond ik het geniaal. Waar bijna alle bedrijven mij tegenwoordig overstelpen met veranderingen – van de totaal onbegrijpelijke basis, plus, ster, top, bonus-mogelijkheden van mijn zorgverzekeraar tot de wat-nu-weer-privacy-instellingen van mijn social media netwerken – laat deze apotheek gewoon alles bij het oude. En geeft er nog wat extra service bovenop.

pillen ©apotheekvanoostderidder.be

Wat ik ook heel fijn vond (en jongens, ik leef echt niet onder een steen) was dat ik een brief kreeg. Geen mail, tussen die tientallen andere waar ik dagelijks mee word overspoeld, maar een brief. Papier, met een heldere opmaak, een plaatje en een aantal ‘Wist u dat-jes’ (dat de apotheek al bestaat sinds 1893… da’s nog ‘ns volharden). Ik hou van papier. Ik kan het bewaren, erop kladderen, ’t rond laten slingeren, in m’n broekzak stoppen. Ik lees veel sneller van papier en onthou het ook nog eens beter! Daar kunnen geen bits en bytes tegenop.

Pas las ik in de krant over een bedrijf in Noordwijk dat volledig digitaal werkt. Een automatiseringsbedrijf dat zelf het goede voorbeeld wil geven. Papier komt er niet meer in, printers kennen ze niet, post wordt retour gestuurd en zelfs de wc moet het zonder toiletpapier stellen. Ja, het kan. Maar is het ook prettig werken? Wordt dit de toekomst voor het bedrijfsleven? Ik hoop van harte dat het niet zo is. En als het wel zo loopt, dat het nog héél lang op zich laat wachten! Bij een storing niets meer kunnen? Altijd alles van scherm moeten lezen, zelfs de lijvige stukken? Nooit meer een pen in de hand? Nooit meer een kattebelletje voor je collega? En altijd een rare douchestraal op je billen? Ik hou lekker vast aan mijn behoudzucht. En kijk reikhalzend uit naar het volgende schrijven van mijn metgezel!

One thought on “Volharding

Geef een reactie

