Vlindertuin

Vriendin N. heeft een vlindertuin op een volkstuinencomplex in Wassenaar. Geen tropische kas met exotische soorten, maar een wilde tuin vol bloemen en struiken die vlinders aantrekken. Ze onderhoudt hem samen met een goede vriendin van haar. En hij is prachtig deze zomermaanden! Het geurt, het kleurt en het zoemt er van de insecten. Op verzoek ben ik langs gekomen met de camera. Terwijl N. en haar vriendin de handen stevig uit de mouwen steken, sluip ik met mijn camera van struik naar struik om de vlinders heimelijk te naderen en mooie kleuren en composities te vangen. De tuin is een feest om te fotograferen.

“Het is grappig” vertelt N. “Eerst vonden de andere tuinders het maar raar, zo’n wilde tuin waar we de natuur grotendeels haar gang lieten gaan. Een volkstuin was voor moestuintjes. Voor je eigen tomaten en snijboontjes en hooguit wat bloemen in mooie perkjes. Maar nu de tuin volgroeid is, zijn ze hier niet meer weg te slaan! Allemaal komen ze even kijken. En als ik met iedereen een praatje zou maken, zou ik gewoon niet meer aan tuinieren toekomen!”

De foto’s vallen in goede aarde. “Is dit echt onze tuin?” En dan weet ik weer waarom ik zo van fotografie hou. Het gewone bijzonder maken. Een andere manier van kijken, een ander perspectief. Dichtbij komen. En dan nog dichterbij. Iemand nog een nieuwe tuin in de aanbieding?

Klik op een van de foto’s voor een diavoorstelling

2 thoughts on “Vlindertuin

Geef een reactie

