Madestein

Wat doe je op een mooie Pinksterdag? Een lekker stukkie fietsen. Waar is het mooi groen en kom je nou eigenlijk nooit? Prik, zei de vinger op de kaart: recreatiegebied Madestein.

Een klein half uurtje later fiets ik langs uitgestrekte waterplassen waar tientallen families Meerkoet vol ijver hun jongen aan het voeden zijn. Ik  passeer het ene nest na het andere. Maar het is druk op de fietspaden. Te druk om er rustig naar te kijken. Ik besluit mijn fiets vast te zetten en te voet verder te gaan. Op de wandelpaden is bijna niemand. Tot ik bij het zwemstrandje kom. Met mijn camera in de hand ben ik opeens een opvallende verschijning. “Hè mevrâu, bent u van duh Haagse krant? Staan we nâh môhgen op duh voâhpagina?”

Madestein - meerkoeten

Madestein - bootje varen

Madestein - waterplas

Even verderop, aan de rand van de Madepolderweg, heeft Circus Renz zijn tenten opgezet. De kamelen en olifanten die aan de straatkant staan, trekken veel bekijks. Automobilisten stoppen, fietsers stappen af. En terwijl hun kinderen de dieren voederen met takjes en gras, maken  de ouders stiekem selfies met Dombo op de achtergrond.

Madestein - circus Renz

Ik fiets nog een klein stukje door richting Uithof waar ook een recreatiegebied is. Op de grens met Poeldijk wordt een nieuwe wijk gebouwd. De gemeente heeft er alternatieve ANWB-bordjes geplaatst: groen tot aan zee: 0,0 – 5,5 km. Ik kijk op de kaart. Ja, helemaal waar: een groenstrook van bijna 6 kilometer tot aan Kijkduin.

Uithofslaan

Wat was het ook al weer: groenste stad van Nederland? Groenste stad van Europa? Hoe dan ook een voorrecht hier te wonen. En dit soort prachtige Pinksterdagen te hebben!

 

Geef een reactie

