Piep zei de muis

Buurvrouw R. was een weekje weg geweest en kreeg een onverwacht cadeau bij thuiskomst: een hongerige muis had feestgevierd in haar keukenkastjes en de boel flink overhoop gepoept en geknaagd. “Zo vies, zo vies!” zei ze me bij de deur. En of ik er ook last van had gehad. Nu had ik geen muis gezien en ook geen aangeknaagde inboedel, maar ik had wel diezelfde week in een donker hoekje van de keuken een paar kleine zwarte keuteltjes gevonden. Hoogstwaarschijnlijk bezoek van hetzelfde exemplaar. Eentje die trouwens wel heel erg piep moest zijn, want tussen onze beide keukens zitten slecht minuscule kiertjes in de wanden.

Buurvrouw R. zette al snel een plan de campagne op. Eerst langs de Hubo voor vallen, dan langs de supermarkt voor dingen die muizen lekker vinden. Een paar dagen later stond ze opnieuw aan de deur. De muizen waren slimmer dan ze dacht. Ze had vallen gezet met stukjes rijstwafel, maar alle wafel was verdwenen terwijl er geen muis was gesnapt. Ondertussen leek muis het toch ook wel gezellig te vinden in mijn keuken, want die ochtend trof ik opeens een stevig aangeknaagde tomaat op de fruitschaal.

Toen werd het wel even serieus, want dat betekende dat we helemaal niks meer in de keuken konden achterlaten wat niet afgesloten zou zitten in doosjes, blikjes en tupperware. Ik was er iets laconieker onder dan buurvrouw R. Die snelde opnieuw naar de Hubo voor plan de campagne versie B: gif. Maar gif heeft tijd nodig, en buurvrouw anti-muis wilde liever vandaag dan morgen van haar indringers af. Dus werd het binnen één dag ook gelijk plan de campagne versie C: een expert. Want stel dat er een nest was, dan moest dat zo snel mogelijk weg!

Aangeknaagde tomaten
Voorlopig geen fruit meer op de fruitschaal

Aangeknaagd brood
En ook geen brood uit de vriezer voordat je naar bed gaat

Intussen had ik ontdekt dat muis helemaal niet zo piep was als ik dacht. ‘Roetsj’ ‘roetsj’ langs het aanrecht ging opeens een enorm formaat beest toen ik ’s avonds laat nog wat uit de koelkast wilde halen. GE-LUK-KIG ben ik niet bang voor muizen. Laat ik zeggen dat ik mensen ken die deze ontmoeting waarschijnlijk niet hadden overleefd…

En zo trad afgelopen vrijdag onderdeel C van buurvrouw’s campagne in werking en hadden we hier in huis een heuse ongediertebestrijdingsexpert. Hij heeft alle hoekjes en kiertjes afgespeurd. Op zoek naar uitwerpselen, nesten en andere dingen waar we niets van wilden weten. Conclusie: helemaal niks aan de hand. Muis is op visite en jullie hebben proviand.

Nu staan er in onze keukens op strategische plekken verschillende doosjes met expertgif. NIET AANKOMEN staat er met grote letters op. Wat er ook op staat is een heel blije muis die wegsnelt met een koffertje in zijn poot.

Twee weken moeten we nu wachten. En rapporteren of muis dan verdwenen is. Buurvrouw R. heeft goede hoop. Ik vind muis vooral groot en slim en voorzie – tja –  een verhaal met een staartje.

2 thoughts on “Piep zei de muis

  1. ’t is te hopen dat die muis niet heel erg slim is en dat ie niet kan lezen 😉

    succes met de jacht, wij hebben geen last van muizen gelukkig, hebben 3 katten in huis die de boel in de gaten houden.

Geef een reactie

