Vuurproef

Mijn kerstdagen waren dit seizoen niet de meest vreedzame. Of ik een nieuw boek van uitgeverij A.W. Bruna wilde lezen dat in januari uitkwam en daarover wilde bloggen. Een CSI-roman van eigen bodem, die zich geheel afspeelt in Den Haag. Dat had ik wel oren naar. En zo werd opeens de stille, heilige nacht (tja, toen had ik de tijd…) er eentje van de coldcases, maglites, spijtserums, explohonden, dactymannen en doorschoten.

Ik was terechtgekomen in ‘Vuurproef’, de debuutroman van Carina van Leeuwen, die zelf werkt voor de politie Amsterdam in het Cold Case-team. Vuurproef gaat over Renee Spaan, een kleine bijdehante Haagse politiedame met een problematisch verleden die een dubbele moordzaak moet oplossen. Ze is een echte forensic (‘for real sicks’ volgens haar collega’s): het enige vak waar ze echt in gelooft is dat van de forensische opsporing. Van het vakgebied van haar bureaugenoten van het tactisch onderzoek moet ze niet veel hebben. Ook vragen over haar privéleven probeert ze op haar werk zo veel mogelijk te ontwijken. Tot er onverwacht een nieuwe liefde in haar leven verschijnt. Bij een lijk nog wel…

Cover Vuurproef

Vuurproef leest vlot en bevat veel humor. De ergernissen op het werk van Renee zijn herkenbaar voor iedereen die in een bureaucratische organisatie meedraait: te weinig personeel, te veel administratieve rompslomp, onderzoeken die te lang duren, stuurgroepen die alles beslissen. Als lezer krijg je bovendien een interessant kijkje in het dagelijks leven van forensische experts. Van de sporenverzameling op de plaats delict tot het laboratorium van de patholoog. Maar ook de Haagse elementen komen leuk voor het voetlicht: een harinkje happen op het Buitenhof, een drankje aan de Grote Markt, stoom afblazen in de duinen.

Vuurproef is geen echte thriller, ook al wordt het onder die categorie geschaard. Het boek is informatief, heeft charme en scherpe dialogen. Carina over haar eigen boek:  “Wat ik hoop achter te laten is dat mensen meer weten over hoe het er in Nederland echt aan toegaat in het onderzoek (het is tenslotte geschreven door een ‘echte’), dat ze af en toe kunnen lachen, mee kunnen gaan in de emoties die Renee ervaart in haar zaken maar ook privé. En natuurlijk hoop ik dat je gaat uitkijken naar het volgende deel. Daarin komt Renee weer terug met nieuwe zaken.”

En over haar keuze voor Den Haag als setting van het verhaal:

“Mijn keuze voor Den Haag is heel eenvoudig; ik heb er lange tijd zowel in uniform als in mijn huidige functie van forensisch rechercheur gewerkt. Ik heb daar heel veel zaken gedraaid en weet er de weg. Ik houd van de stad en door de ‘straatervaring’ door de hele stad, ken ik de Hagenaar, de Hagenees, de typische kenmerken van de verschillende wijken en hun bewoners. Het is zo’n kleurrijke stad met een zo eigen sfeer, dat is een eindeloze bron van inspiratie.”

Vuurproef van Carina van Leeuwen is het eerste deel van een serie: Unit Plaats Delict. Het verscheen deze week bij uitgeverij A.W. Bruna en is gebaseerd op ware gebeurtenissen. Gisteren blogde Mustreads over dit boek. Morgen gaat het stokje naar Biebmiepje. En dit zijn de andere bloggers die komende weken van zich laten horen.

Zin in ramkraken, schollenkoppen, Brownings, Glocks en heel veel zwarte koffie? Bestel het boek online!

8 thoughts on “Vuurproef

    • Hoi Mieke, ja, dat is een leuk concert, zo’n blogtournee. Als je het boek nog niet hebt, zou ik zeggen: kopen!

  1. Dag Sandra,
    Dankjewel voor deze leuke, positieve en precies ‘to the point’ recensie!
    Dat geeft moed en inspiratie om door te schrijven aan deel twee van Unit Plaats Delict met uiteraard Renee Spaan weer als hoofdpersoon, in Den Haag.
    Carina van Leeuwen

    • Hallo Carina, wat leuk hier iets van je te horen! En zo hoort het ook: dat we elkaar inspireren! Ik kijk reikhalzend uit naar deel twee van je serie.

Geef een reactie

