Spui

Mijn dagelijkse fietsroute naar het werk voert langs de mooiste plekjes van de binnenstad. Het is een luxe route. Eerst het stuk van de interessante gebouwen, zoals Paleis Noordeinde, de Raad van State en het uitzicht op het Binnenhof. Dan het stuk van de interessante mensen. Langs het pand van Algemene Zaken waar ik altijd oud-collega’s tegenkom en langs de Marqt (je weet wel, met die ‘q’), waar elke ochtend twee jonge stoere binken met gigantische spierbundels pal voor een halfbeslagen raam het verse brooddeeg staan te kneden.

Maar het allermooiste moment komt in deze weken een paar seconden daarna. Als ik vanaf de Hofweg het Spui op draai en daar – met m’n gezicht recht op het oosten – de meest fantastische zonsopgangen zie die je je maar kunt voorstellen in een binnenstad. Afgelopen vrijdag kon ik niet anders dan afstappen en fotograferen. Tien keer bijna overreden door een tram omdat ik per se midden op de trambaan wilde staan. Maar het moest. Gewoon met het compactcameraatje uit mijn tas. Omdat de schoonheid onovertroffen is!

Spui  met ochtendzon

Spui met ochtendzon

One thought on “Spui

Geef een reactie

