Bureau

Voor sommige conclusies hebben mijn hersenen nogal wat tijd nodig. Zo constateerde ik onlangs dat mijn bureau toch wel erg onhandig laag en klein is. Om direct daarna vast te stellen dat ik er al 20 jaar achter zit en in die periode geen centimeter ben gegroeid.

Tijd dus voor vernieuwing. Een heus nieuw bureau wilde ik hebben. En dan niet zomaar eentje, maar een écht, professioneel exemplaar. Verstelbaar in hoogte (het liefst natuurlijk met zo’n luxe drukknopje) en minstens zo groot als die op mijn werk: 160 x 80 cm. Mega dus. En natuurlijk niet bij de Leen Bakker of Ikea vandaan, maar van een echte kantoormeubelwinkel.

De zoektocht kon beginnen. Al snel ontdekte ik dat een ‘kantoormeubelwinkel’ waarschijnlijk alleen in mijn hoofd bestaat, en dat ik op een heel andere medium was aangewezen: de online wereld. En daar deed ik een aantal interessante ontdekkingen. Ten eerste: dat een nieuw exemplaar ongeveer net zo veel kost als Delta Lloyd en Interpolis kwijt zijn aan een ochtendje windkracht 12 aan de Nederlandse kust. Ten tweede: dat de markt voor tweedehands kantoormeubelen welig tiert, maar de kwaliteit van de aanbieders wel eens te wensen over laat (“moet ik *!!$$* nog een dag vrij houden omdat ze de verkeerde poten mee hebben geleverd!). En last but not least: dat er bij al die tweedehandszaken slimme marketingjongens en -meisjes werken, die door hun baas allemaal op een cursusje zoekmachine-optimalisatie zijn gestuurd:

Een bureau is, samen met een bureaustoel, het belangrijkste element voor iedere kantoor- en/of werkruimte. Bureaus zijn niet alleen bepalend voor de uitstraling en sfeer van de kamer, bureaus hebben ook een positieve invloed op de mate van inspiratie en creativiteit. Daarbij dragen bureaus bij aan een productieve werkomgeving. Naast het esthetische gedeelte van een bureau, is een bureau vooral heel praktisch en nuttig. Wij bieden bureaus aan in vele verschillende soorten, afmetingen, kleuren, materialen en gebruiksmogelijkheden.

Dus waar stond ik enige tijd later op een zonovergoten zaterdagochtend? Natuurlijk, gewoon op de stoep bij de Ikea. En wat kocht ik daar? Een bureau van 160 x 80 cm en in hoogte verstelbaar. Oké, zonder zo’n geweldig druktoetsje en met een standaard inbussleuteltje. Maar een kniesoor toch die daarop let als zoiets gewoon thuis wordt bezorgd mét de goeie poten erbij? ‘Galant’, heette de serie waar-ie uit kwam. Stijlvol, krasbestendig, mooi afgewerkt, Geheel zijn naam waardig. Behalve dit: de gebruiksaanwijzing. Want Galant bleek 32 broertjes en zusjes te hebben die allemaal in dezelfde handleiding moesten worden opgenomen (IKEA-family, wie kent het niet). Wat ertoe leidde dat ik ongeveer een halve dag nodig had om te ontdekken dat de instructies die ik nodig had niet verspreid stonden over de 40 totaal onbegrijpelijke bladzijden die de handreiking telde, maar gewoon achter elkaar op – nou ja – zoiets als pagina 1. Ik zei het al aan het begin: ik ben niet altijd zo snel van begrip.

Bureau Galant Ikea

Maar nu staat er dus een prachtig exemplaar te pronken in mijn achterkamer. En dat oppervlak, wat een rijkdom (ofwel: hoeveel heerlijke stapeltjes papier kan ik daar wel op kwijt!). Alleen één ding had ik over het hoofd gezien: dat geval met zitvlak, armleuningen en 5 rollende pootjes. Waarop ik me nu in hoogste stand voel als een kleutertje aan de eetkamertafel.

Iemand nog een galant tweedehandsje?

4 thoughts on “Bureau

    • Ha Frank, leuk filmpje, de zaken gaan goed, zo te zien! Maar je snapt: met dit bureau kom ik natuurlijk niet meer uit huis 😉

  1. Gefeliciteerd met je aankoop!
    Heb je toevallig onlangs mijn bureaustoel gezien? Ben ik al jaren uiterst blij en tevreden mee!

    Groet,
    Carla A.

Geef een reactie

