Vredespaleis

Het Vredespaleis bestaat vandaag 100 jaar. Een sprookjespaleis midden in een wereld die verre van sprookjesachtig is. Een lastige viering ook, precies aan de vooravond van een mogelijke oorlog in Syrië. Toch ben ik blij met het gebouw, en het feit dat zo’n jubileum gevierd wordt, ook nu. Wie niet gelooft in een wereld zonder oorlog zal er ook nooit een krijgen.

Vanochtend stonden er toespraken op het programma, waaronder die van eregast Ban Ki-Moon, secretaris-generaal van de Verenigde Naties. Ook minister-president Rutte en koning Willem-Alexander waren aanwezig. In de middag was er ruimte voor muziek en conferenties. Ik fietste er langs tegen half zes. Precies op het moment dat alle ambassadeurs weer door hun chauffeurs werden opgehaald. Een komen en gaan van CD-nummerborden en een lange rij dikke bakken voor het hek.

Ik moest met flink tegenlicht fotograferen, maar er zijn toch wel een aantal aardige foto’s uitgerold. Wil je echt mooie beelden van het paleis zien, ga dan eens naar de Flickr-pagina van de Haagse fotograaf Roel Wijnants. Dan wil je volgens mij niet anders dan zo snel mogelijk een rondleiding boeken door gebouw of tuinen. Ik kan in ieder geval niet wachten!

Vredespaleis 100 jaar

Vredespaleis Den Haag

Vredespaleis 100 jaar

Vredespaleis 100 jaar

Vredespaleis Den Haag

1 Comments

Plaats een reactie