Polare

Volare….who-o-o-o… Cantare…who-o-o-o
Kan er niks aan doen, maar sinds ik zojuist de nieuwe Polare ben binnengestapt, kan ik nergens anders meer aan denken. Volare…who-o-o-o….Polare…who-o-o-o. Nel blu dipinto di blu. Nel blu dipinto di blu.

Logo Polare

Polare is de nieuwe winkel waarin De Slegte en Selexyz zijn opgegaan. De naam verwijst naar de poolster, de Stella Polare. Een gids die je richting geeft, die je helpt – in 7 miljoen titels – het juiste boek te vinden.

Het logo is fascinerend. Natuurlijk moest ik als eerste denken aan een cirkelzaag. Maar dat vond ik niet bijzonder intelligent van mezelf. Toen zag ik er een egel in die te lang in de zweefmolen van de Parade had gezeten. Dat vond ik nou wel weer geniaal, maar ik betwijfelde of de makers van het logo mijn genialiteit deelden. En toen opeens wist ik het: een gestileerd sterrenstelsel. Dat moest het zijn!

De werkelijkheid was iets anders. ‘Het logo’, zo las ik, ‘kan op verschillende manieren uitgelegd worden. Het kan gezien worden al gids, maar ook als een opengeslagen en oneindig bladerend boek.’

Dat ik dat nou niet had gezien. Een boek! Natuurlijk. In een boekwinkel. Wie ziet dat nou niet?

Binnen in het oneindig bladerend boek liep ik op vleugels. Volare….who-o-o-o. En neuriede ik af en toe een liedje. Cantare…who-o-o-o.
Ik kocht er twee boeken. Het wonderbaarlijke leven van de thunderbolt kid. In de ramsj. Een fantastisch boek. Dat weet ik zonder dat ik er een woord in heb gelezen. Het is namelijk van Bill Bryson, en als ik één held heb, is hij dat.

Ook kocht ik er een vijf kilo zware Ach Lieve Tijd: 750 jaar Den Haag en de Hagenaars.  De ingebonden editie van 15 delen met prachtige foto’s en nog ruikend naar het oude-dametjesparfum van de vorige eigenaresse. Het was vast de Polare die mijn oog daarop deed vallen.

En toen terug naar huis. Flink trappen met al die Haagse kilo’s op mijn rug. Maar ik had nog steeds vleugels dus geen probleem. Volare…who-o-o-o. Volgende keer weer naar de Polare who-o-o-o!

3 thoughts on “Polare

  1. A Short History of Nearly Everything staat nu definitief op mijn leeslijstje.
    ….Nel blu di pin to di blu….

    • Leuk! En als je tijd hebt, lees ook maar eens een van zijn andere boeken. Hij schrijft met heel veel humor.

Geef een reactie

