Lummelen

Een van mijn favoriete hobby’s die nooit op mijn cv zal verschijnen is lummelen. Of lanterfanten, lapzwansen, luiwammesen, luilakken, flierefluiten, slampampen. Maar lummelen is het leukste woord. Omdat het speels is, maar ook omdat het een nét iets positievere strekking heeft dan luiwammesen, lanterfanten of flierefluiten. Wie luilakt is een luiaard, wie slampampt een slampamper, maar wie lummelt nog geen lummel. Lummelen klinkt een beetje als met toestemming niks mogen doen. Tegenover de lanterfanter die het bij voorbaat al heeft verspeeld.

Lummelen dus. Ik ken weinig andere zaken die zo ontspannend zijn als lekker lummelen. Een beetje doelloos bezig zijn, tijd en ruimte vergeten, opgaan in het moment en dan opeens een geweldig idee krijgen. Gewoon omdat je daarvoor ruimte hebt gemaakt in je hoofd. De beste ideeën ontstaan altijd in de lummelmodus: onder de douche, in de file, mijmerend op de bank of hangend achter de pc.

Lummelen op de bank

Ik ben geen notoire lummelaar, maar als de week proppievol zat, ben ik er in het weekend heel goed in. Vooral op de zondag. De ideale lummeldag met mijn favoriete lummelactiviteit: internetten zonder doel. Dat laatste is van immens belang: zonder doel. Lummelen lukt namelijk alleen maar als je geen enkel vooropgesteld belang hebt. Meestal begint het met NU.nl. Eerst de headlines scannen. Niks bijzonders, dat is ook de doordeweekse routine. Maar dan komt het beste: de scroll! Dat waar ik mezelf nooit tijd voor gun, krijgt nu alle aandacht. Tech, Opmerkelijk, Lifestyle, Achterklap, Fotoseries. Om te smullen! Bankovervallen mislukt door spelfout, Eerste chocoladehotel ter wereld opent zijn deuren, Leggings voor mannen meest gehate modetrend.

En als NU.nl heeft afgedaan, volgt meestal Facebook (filmpjes kijken waar ik nooit aan toekom, lekker rondneuzen in iemands fotoalbums) tot ik ook daar genoeg van heb en overschakel op LinkedIn (hoppen door groepsdiscussies) of Frankwatching (dolen door artikelen waarvan het lezen doordeweeks te veel tijd zou kosten). En dan heb ik na een uurtje of wat niksen opeens weer geweldige inspiratie voor een blog, voor een eigen Facebook-item, of voor een sterk staaltje copywriting voor klanten.

Lummelaars verenigt u!

Geef een reactie

