1 procent

De dag dat de wereld zou vergaan, maar niet verging.
De dag dat NRC-last om half 6 ’s ochtends op mijn deurmat plofte om het definitieve einde der tijden aan te kondigen.
Het voorspelde einde dat niet kwam.

Gelukkig maar dat we er niet in geloofden. Dat we onszelf niet hadden laten opsluiten in een ondergrondse atoombunker in Moskou of met een tentje op de rug naar de top van de Kilimanjaro waren getrokken. Wat een massahysterie.

kerstbal aarde

Maar in iets anders geloof ik wel. Een omwenteling op een heel ander vlak, een nieuw tijdperk dat we met elkaar ingaan, waarin bewustzijn en zelfkennis een veel grotere rol gaan spelen. Ik kan me geen jaar herinneren in het leven van vrienden, familie en mijzelf waarin zoveel veranderingen hebben plaatsgevonden als in 2012. Verhuizingen, migraties, scheidingen, verlies, burn-outs, werkloosheid, turbulentie. Heel veel turbulentie. Een voorbode lijkt het, een heftige opschudding om plaats te maken voor iets heel nieuws.

Alleen begon dat nieuwe tijdperk nu niet exact gisterochtend vroeg. Rond die tijd keek ik eens goed rond in mijn huis en voelde ik maar één ding: stress. Stapels ongelezen post, tientallen ongelezen mailtjes, kamers vol dennennaalden, facturen, declaraties, bladmuziek waarvan ik nog geen noot kende en een last-minute schrijfklus waar ik geen nee tegen kon zeggen in wat bedoeld was een rustige kerstweek te worden.

Maar langzaam, heel langzaam keerde het tij. Tegen de avond waren de naalden in de stofzuiger verdwenen, stond de boom zelf te pronken in zijn glorie, was minstens de helft van post en mail weggewerkt en vond ik dat het tijd was voor bezinning, een pas op de plaats. En op zoek naar wijze woorden om deze dag te vieren en gedenken stuitte ik op een prachtig stukje tekst uit het bijzondere boek ‘Hoe wij God kunnen ervaren’ van arts en schrijver Deepak Chopra.
Zo herkenbaar voor controlfreaks zoals ik. En zo troostend tegelijk. Ik wil het graag delen:

“De meeste mensen zijn verslaafd aan zorgen, controle, te veel willen regelen en gebrek aan vertrouwen. Verzet je elke dag tegen de verleiding daaraan toe te geven. Luister niet naar de stem die zegt dat jij de baas moet zijn, dat de dingen niet gaan zoals het zou moeten en dat aanhoudende waakzaamheid de enige manier is om iets voor elkaar te krijgen. Neem je voor dat alles gaat zoals het moet en kijk welke aanwijzingen je krijgt. Laat kansen en mogelijkheden je pad kruisen. Als je dagelijks 1 procent van je leven over zou laten aan God, zou je binnen drie maanden de meest verlichte mens ter wereld zijn. Houd dat in gedachten en geef elke dag iets uit handen.”

En voor wie samen met mij het roer wil omgooien: 1 procent = 14 minuten 😉 Geen beter voornemen om het nieuwe jaar mee in te gaan!

2 thoughts on “1 procent

  1. Dat de wereld zou vergaan; ik heb er zelfs geen blogje over geschreven.
    Die hetze 🙂
    Inderdaad denk ik wel, dat we voor een omwensteling staan, maar dat kan ook haast niet anders als je overal naar kijkt
    Wens jou een heel fijn 2013!!!!

  2. Hallo Geertje,
    Jij ook een heel mooi 2013 gewenst! Met veel nieuwe blogjes, mooie foto’s (ik vind ze altijd prachtig) en in goede gezondheid!

Geef een reactie

