TINK

De gemeente Den Haag concurreert graag. Eerst met steden als Utrecht, Leeuwarden en Maastricht om de titel culturele hoofdstad 2018. Dat liep mis, Den Haag viel af. Naar mijn idee zeer terecht. Een gemeente die bijna al haar culturele instellingen in één jaar om zeep helpt, verdient het bij lange na niet om culturele hoofdstad te worden.

Maar nu wordt er opnieuw geconcurreerd, en op een hoger niveau. Den Haag moet zich kunnen meten met steden als Londen, Parijs en Brussel. En wel als het gaat om de mooiste winteretalages. Er is een speciaal evenement voor in het leven geroepen: TINK The Hague. Een uniek spektakel waarbij de bezoeker zich moet kunnen vergapen aan magische, sprookjesachtige etalages vol pracht en praal.  Het zal, zo lees ik in de persaankondiging, moeten lijken alsof Tinkerbell – het elfje van Peter Pan en naamgeefster aan het evenement – haar sterrenstof over de residentie heeft laten dwarrelen.

TINK-etalages

Een grootse, warme belofte. Dus wilde ik vandaag wel eens die magie van de binnenstad proeven, mij onderdompelen in de sterrenstof, met mijn neus tegen bijna bevroren etalages gedrukt ‘oooohhhh’  en aaaahhhh’ kunnen roepen.

Het is er niet van gekomen….

De enige stof die ik geproefd heb, is het dwarrelende stof van alle panden in de binnenstad die momenteel gesloopt worden voor de Nieuwe Haagse Passage.  En heb ik ‘oohhh’ en ‘aaahhh’  geroepen? Nee, maar wel heel hard ‘AARGGHH’ toen ik op de Grote Marktstraat voor de tiende keer omver werd gereden door een fietser, omdat  voetganger, fietser én bouwwerkzaamheden niet samengaan op een strook van hooguit drie meter breed.
Maar waren er dan geen mooie etalages? Jazeker waren die er, maar die waren er afgelopen jaren ook! Er waren gouden bomen en roze ballen, violen aan touwtjes en  jurken van snoepjes. Maar er zijn elk jaar etalages die mooi zijn, en nog mooier, en het allermooist. Dus wat er nu zo vernieuwend aan was? En waarom daarvoor nu een heel evenement opgetuigd moest worden?

Eigenlijk heb ik in mijn gang door de binnenstad maar twee échte etalages gezien. Unieke etalages, groots, meeslepend, nog nooit eerder vertoond.

Bouwput nummer 1 ten noorden van de Bijenkorf.Bouwwerkzaamheden Nieuwe Haagse Passage

En Bouwput nummer 2 ten zuiden van de Bijenkorf.Bouwwerkzaamheden Nieuwe Haagse PassageLondon here I come!

One thought on “TINK

Geef een reactie

