Victor Charlie Charlie

Zojuist het pilotenalfabet uit m’n hoofd geleerd. Niet omdat ik nu aspiratie heb een dezer dagen mijn brevet te halen, maar omdat ik het tegenkwam in het bijzondere boek Piloot van goed en kwaad, van Joost Conijn. En omdat rijtjes en opsommingen de vreemde gewoonte hebben altijd tegen mij te roepen: leer mij, bestudeer mij, doe wat met mij!

Eerst even over dat boek: Piloot van goed en kwaad is het verhaal van een bevlogen avonturier en kunstenaar die in een zelfgebouwd vliegtuigje van hout en aluminium van Europa naar Afrika vliegt. Hij zet z’n kist aan de grond op kleine vliegveldjes midden in de outback waar 30 jaar lang geen piloot is geweest en stelt de lokale autoriteiten bij iedere landing opnieuw voor grote raadsels: waar komt hij vandaan en wat moeten we met hem? Deze blanke die hier gewoon uit de lucht komt vallen? Een fascinerend verhaal, een aanrader!

Dan over dat alfabet. Op bladzijde 130, in de buurt van Tsjaad, was het daar opeens. Een plaatje met alle letters en hun codewoord. Van Alpha tot Zulu. En ik kon gewoon niet anders dan het net zo lang bestuderen tot ik het uit mijn hoofd kende. Wat overigens nog best lastig was, want de logica in de codewoorden is ver te zoeken. Papa? Foxtrot? Victor? Uniform?

Pilotenalfabet

Maar wat is dat toch met die rijtjes? Waarom kijken die mij nou altijd aan? En roepen dan om het hardst: bestudeer mij, stamp mij in je hoofd! Omdat ze soms weten dat ik dat kan? Dat ik op elk moment van de dag, zelfs half in slaap, nog alle zijn-worden-blijven-blijken-aus-bei-mit-nach-seit-bis-durch-fur-gegen-ohne-servus-servi-servo-servum-servo-joël-amos-obadja-jona-micha-nahum uit mijn grijze massa kan oplepelen? Of is het gewoon een rare tic?

Ik klaag niet. Want het pilotenalfabet deed nog iets meer met die grijze cellen. En bracht opeens een herinnering boven die bijna 25 jaar gesluimerd had: Victor Charlie Charlie to Mike Sierra Foxtrot…. Do you read me?… Victor Charlie Charlie to Mike Sierra Foxtrot… Do you read me?… Oh, sweet memories… Dat waren nog eens tijden! Over de outback gesproken!

Geef een reactie

