Beneveld

Sommigen houden heel erg van tropische temperaturen.
Zoals mijn nieuwe buurvrouw, een Aussie, opgegroeid in het uiterste noorden van dat gigantische continent. ‘Eindelijk in m’n element’ liet ze me gisteren met een grote glimlach weten. ‘Dit is winter in Australië’. Zalig! Zon op je huid, lekker naar buiten en ’s avonds barbecue.
Terwijl ik een halve liter zweet van m’n voorhoofd veegde, zag zij er buitengewoon fris en monter uit. Ik besloot maar niet te vragen naar de zomers in Australië. Vermoedde dat dat mijn voorstellingsvermogen te boven zou gaan.

Kamerplant

Ook mijn kamerplant moet tropische voorvaderen hebben, want ze groeit en bloeit als nooit tevoren. Terwijl ik zo stil mogelijk achter m’n bureau zit te typen, hoor ik om de paar minuten een fascinerend geschurk en geschuur uit de de hoek van de kamer: nieuwe bladeren die zich ontvouwen en zich een weg banen door het oude blad heen omhoog.

Thermostaat

Zelf ben ik niet zo van die hitte. Met de thermostaat op 29,5 graden Celsius zweet ik peentjes en ben ik niet vooruit te branden. En dan is het niet zo gek dat soms ook je brein wat beneveld raakt. Stop je een pizza in de oven waar met koeienletters ‘geitenkaas’ op staat. En vraag je je vervolgens met grote verbazing af waarom die kaas na 15 minuten nog helemaal niet gesmolten is. Nou, dan nog maar 5 minuten. Nog steeds niet lekker draderig? Nog maar 5 minuten dan. Ik zal me wel vergist hebben in de tijd. Een kaaspizza hoort toch allang zacht te zijn? Nog een laatste paar minuutjes dan.
Om vervolgens na 30 minuten een halfverkoold exemplaar uit je oven te vissen.

Vanavond schuif ik aan bij de barbecue van de buren!

Geef een reactie

