Kijk ik glij

Alles gaat plotseling, begin februari. Opeens kom je uit je werk, en is het nog licht buiten. Maak je ’s ochtends je ontbijtje klaar in de eerste zonnestralen. En vanuit het niets is er opeens: de kou, de sneeuw, en een pak ijs van vele centimeters dik.

Woensdag in mijn middagpauze liep ik een rondje om de Hofvijver, en was er alleen wat ijsafzetting rondom het Torentje. Donderdag lag tot mijn grote verbazing de hele vijver dicht. Een glimmend blauwe massa. De zwarte meerkoetjes glibberden verbouwereerd over het spiegelgladde oppervlak. De jonge meeuwen – hun felrode snavels en poten in scherp contrast met het  wit van hun vacht – waren meer het type durfals en hielden onophoudelijk wedstrijdjes ‘kijk ik glij’.

Winter Hofvijver

Een dag later lag het ijs op de vijver er nog steeds prachtig bij. Zou je erop kunnen schaatsen? Die vraag hield me de hele tijd bezig. Ik vroeg het na bij mensen die al wat langer in de binnenstad rondlopen. ‘Ik zou er niet op hopen, afgelopen jaren hakten ze het ijs open, om te voorkomen dat je bij de regeringsgebouwen komt.’ Maar ook gisteravond was het oppervlak nog helemaal intact.

En vandaag? Naarstig zoek ik op internet naar een webcam die uitsluitsel kan geven. Natuurlijk moet er eerst sneeuw geschoven worden, maar daarna heb je wel het mooiste schaatsplekje van Den Haag. Maarre: geen webcam te vinden, en evenmin een verlossende tweet…

Dan deden ze dat in de 17e eeuw toch beter: hupsakee met z’n allen dat ijs op, van jong tot oud! En de Statenleden? Die kozen eieren voor hun geld. Gewoon lekker rondjes om de vijver paraderen. Hoefden ze tenminste niet bang te zijn voor pottekijkers in hun kamers!

Schaatsen op de Hofvijver

Geef een reactie

