Rennen met Evy

Op het werk hebben we een nieuw idool. Ze is van Vlaamse komaf,  prettig om naar te luisteren, weet uitstekend te motiveren, en heet Evy.
Evy is onze runnerscoach! Net toen we op ‘blue monday’ geconstateerd hadden dat het weer niks werd met onze goede voornemens, was daar opeens collega V. die vertelde dat ze aan het rennen was met Evy. En dat wij, luie collega’s, best wel even haar mp3-speler mochten lenen om Evy’s lessen te kopiëren. Wij lieten ons natuurlijk niet zomaar sloom noemen, dus inmiddels is ons halve cluster aan het rennen met Evy.

Wie rent met Evy, loopt vanuit hardloopconditie ondermaats in 10 weken 5 kilometer. Met 3 keer in de week trainen. Best pittig, maar Evy trekt je er doorheen. Ze laat je namelijk niet alleen weten wanneer je moet rennen en wanneer je mag wandelen, ze draait ook leuke muziekjes tussendoor. En: ze is een prima mental coach! Met een prachtige zachte g. ‘Ge weet het, hè, niet te snel! Ge doet dit voor uzelf, voor niemand anders’. En als het even zwaar wordt: ‘Ge zijt goed bezig, nu niet opgeven hoor!’. Tussen de up-tempo nummers van DJ Tiesto in, vliegt af en toe ook een tip voorbij over de betere loopschoenen of een goede loophouding. Ja, ik mag Evy wel. En ze heeft ook nog het talent om gedachten te lezen:  ‘Rustig in uw eigen tempo blijven hè, niet harder gaan lopen als ge iemand tegenkomt!’

Hardlopen met Evy

Gisteren liep ik mijn vijfde les. Hardlopen is een fantastische manier om je eigen buurt beter te leren kennen. Goh, zit hier een yogaschool, nooit geweten. En hier een Frans restaurant, verhip, nooit gezien. Ondertussen veranderde mijn gestage jogtempo in een gangetje met houterige sprongen, omdat Evy besloten had dat het tijd was voor de klassieker We No Speak Americano. (yeah, luisteren!)

And speaking of languages, ik spreek intussen al een  flink woordje Vlaams. Na een klein misverstand tijdens onze eerste les (‘we beginnen met een minuutje lopen’ – dus ik lekker aan de wandel, terwijl er gerend moest worden), snap ik Evy steeds beter en praat ik de avond na een training nog volop met een zachte g.
Dat is mijn hardloopgeheim. En ik heb ontdekt dat al mijn collega’s die rennen met Evy er ook één hebben. Verborgen eigenaardigheden, die ze niet aan de grote klok hangen, maar toch niet kunnen verhullen. Zo rent collega V. alleen ’s avonds laat, omdat niemand haar rode kop mag zien. Vindt collega A. dat ze eindelijk een legitieme reden heeft om vaker naar de kroeg te gaan (want daarna rent ze de bitterballen er wel weer af), en sjouwt collega M. zich sinds kort een breuk aan alle groenten en fruit die ze op de Haagse Markt koopt. Want bij een gezonde levensstijl, hoort ook een gezond eetpatroon.

Slaan we door in onze goede gewoontes? Welnee. Daar hebben we altijd nog collega C. voor, die op verjaardagen trakteert op reuzenmuffins met dikke brokken chocola. Minimaal twee per persoon. Of collega I., die geen zákken snoep bij de Jamin koopt, maar dózen, en deze maandelijks voor onze neus posteert.

Evy kan nog héél lang met ons vooruit!

6 thoughts on “Rennen met Evy

  1. Rennen met Evy is super, makkelijk, beetje zelf spreiden van lessen kan natuurlijk (ik heb er maandenlang over gedaan) en als je iets niet doet klaagt ze niet; de ideale trainer ! Zo heb ik de intervaltraining lekker gelaten voor wat het is; vreselijk! En nu loop ik de 10 ruim onder het uur; dankjewel Evy !!! Oh en die mevrouw met die dikke rode kop begrijp ik hehe; bekend probleem …

  2. De 10 km onder het uur, dat is een mooi streven! Daar heb ik nog even voor te gaan, maar het gaat de goeie kant op (les 10 van de 2e serie, maar wel met intervallen ;-))

  3. Het is gelukt ! 00:57:18 was mijn tijd. Bij de Green Run in Twello. Best veel beton voor een Green Run trouwens dus de volgende doen we helemaal anders; de Heideloop in Ermelo ! Dat wordt een heel dikke rode kop …..

    • Ik denk dat je er geen spijt van gaat krijgen! Voorzover je niet al gestart bent…Af en toe ren ik nog met haar: gewoon voor de gezelligheid!

Geef een reactie

