Op zoek naar Mars

Vanuit mijn slaapkamer op het zuiden zie ik Orion haarscherp aan de hemel fonkelen. Draai ik mijn hoofd  iets verder naar het westen, dan staat daar Jupiter te stralen (helderste planeet in januari!).  Loop ik naar de keuken aan de andere kant van het huis, dan verschijnt de Grote Beer. Maar ook opvallende sterren waar ik nog nooit van heb gehoord, zoals Wega en Deneb.

Sterrennacht

Vanaf vandaag ben ik astronoom in opleiding. Dankzij een app om bij te kwijlen die ik zojuist op mijn telefoon heb geïnstalleerd: Google Sky Map. Kinderlijk eenvoudig te bedienen en geniaal in zijn eenvoud. Richt het scherm van je mobiel op de hemel boven je en Google vertelt je exact welke sterren of planeten er op dat moment staan. Hoe? Door een geïntegreerd kompas en de ingebouwde locatiebepaling van je telefoon. Je kunt er ook mee tijdreizen (hoe zag de hemel eruit op mijn geboorte-uur) of op zoek gaan naar alle planeten aan de hemel. De app wijst net zo lang welke kant je op moet om Mars te vinden, tot hij recht in je gezichtsveld ligt. Deze dagen niet proberen voor 22:00 uur, want dan vang je bot.

Een speeltje dat te mooi is om niet te hebben. Verplicht te installeren voor alle Google/Android-gebruikers. Vooral nu de nachten zo helder zijn.
En Apple-fans?
Die hebben pech.
Zelfs de Arabieren wisten al dat ware astronomie slechts voorbehouden is aan ware wiskundigen!

2 thoughts on “Op zoek naar Mars

  1. Ja, het is echt een van de allermooiste apps van het moment! Je zou er toch bijna een mobiel met Google voor kopen 😉

Geef een reactie

