Grachtenconcert

In Delft start volgende week het Chamber Music Festival. Als opwarmertje werd gisteravond een gratis grachtenconcert gehouden, op een dekschuit hartje binnenstad. Vriendin M. had me meegetroond. Eerst een hapje eten bij Havana aan het Buitenhof en daarna de trein naar Delft. Terwijl we aan onze ‘sizzling fajitas’ zaten, trok er een enorme plensbui over. ‘Gaan we nu nog?’, vroeg vriendin M. verontrust, terwijl ze een halve groene peper in haar mond stopte’. ‘Ja, natuurlijk’, zei ik, meer bezorgd om die peper dan om het weer. ‘Dit is een Haagse bui, in Delft is het droog. Zul je zien.’

In de trein bleef ik angstvallig naar de lucht turen. Ik mocht natuurlijk geen ongelijk krijgen.

Gelukkig was het lot ons gunstig gezind. Sterker nog: het bleef droog en het werd een prachtige avond. Het concert was veel kleinschaliger dan ik had gedacht. Verre van formaat grachtenfestival Amsterdam, bleek het een heel intiem en sfeervol optreden. Trompet, fluit, cello, viool, met een zon die onderging en de stad in een fantastische gloed zette. Hoogtepunt was ‘De zomer’ uit de Vier Jaargetijden, virtuoos gespeeld door de jonge winnares van het prestigieuze Oskar Backconcours.

Grachtenconcert

Grachtenconcert  Grachtenconcert

De stad was stil. Het publiek was stil. Ik was stil. En genoot.
Tot ik in de trein naar huis op mijn telefoon het nieuws over Noorwegen las.
Terwijl wij op de vroege avond luisterden naar de betoverende klanken van viool en cello, hoorden 500 Noorse jongeren slechts het geratel van een volautomatisch geweer. Terwijl wij ontspannen aan de gracht zaten, onze benen bungelend boven het water, doken zij in volle paniek in zee, om vervolgens alsnog door kogels te worden geraakt.

Het rauwe van de werkelijkheid is soms niet te bevatten.
Vandaag ben ik een dagje van slag.

3 thoughts on “Grachtenconcert

    • Ha Annemarie, dank voor je reactie, altijd leuk om reacties te ontvangen! Succes met je pas gestarte eigen blog.

Geef een reactie

