Kabinetskraker

Ik ben gek op quizzen. Vragen en raadsels waarbij je echt je hersens moet kraken. Van Triviant tot en met Twee voor Twaalf en Per seconde wijzer. Bij Algemene Zaken hebben ze een goede aan mij, want daar wordt eens in de paar maanden op donderdagmiddag een dienstbrede quiz georganiseerd. Verleden keer eentje over popmuziek, eind augustus een natuurquiz. Voor die laatste moet ik me nog wel even intellectueel voorbereiden, want mijn groene kennis houdt niet bepaald over. Wat voor plant dat is op mijn balkon? Nou, eentje met roze bloemetjes en groene blaadjes. O, is dat nou een geranium? 

Geranium

Af en toe heb ik mensen nodig die ik lastig mag vallen met mijn quizmania, die een spelletje willen meespelen. Of voor de fanatiekelingen: het duel willen aangaan (pas op, ik win!). Vandaag heb ik daarom voor jullie een quizje in elkaar gefrutseld.

Wie dicht op de politiek zit, komt soms verrassende dingen tegen. Zo las ik onlangs dat het NRC samen met de Universiteit van Amsterdam een zogenaamde Political Mashup heeft gemaakt: een analyse van alle betogen, interviews en uitspraken van ministers en kamerleden van het afgelopen jaar. Uit die enorme brij van informatie hebben ze uitgeplozen welke woorden een politicus nu het vaakst gebruikt. Dat leidde tot interessante uitkomsten. En de vraag of je een bewindspersoon aan zijn taalgebruik kunt herkennen.
Wie is die minister die denkt dat alles met ‘praten’ kan worden opgelost? En wie is van het niet lullen, maar poetsen en scoort huizenhoog op ‘aanpakken’? Aan de vruchten kent men de boom, toch? (behalve ik, natuurlijk…).
Kraken dus maar die hersens! En wat gezond verstand erbij kan geen kwaad! Om jullie op weg te helpen, heb ik het eerste lijntje al getrokken.

Ministerquiz

Een echte quiz kan natuurlijk niet zonder prijs. Dus jullie oplossingen graag versturen. Voor de gelukkige winnaar (loting bij meerdere juiste inzendingen) een geheel verzorgde lunch in het politieke hart van Den Haag. Kunnen we gelijk testen of  de NRC en UvA hun werk goed hebben gedaan!

Enne… niet stiekem op zoek gaan naar de Mashup!

One thought on “Kabinetskraker

Geef een reactie

