Vissenkom

Een beetje flexibel moet je tegenwoordig als rijksambtenaar wel zijn. Vooral mijn ex-collega’s kunnen erover meepraten. Ben je net van het voormalige VROM-gebouw naar het gebouw van Verkeer en Waterstaat verhuisd, hoor je vandaag dat je binnenkort je boeltje weer kan pakken en terug mag. Maar liefst 3 ministeries worden komende jaren afgestoten: Verkeer en Waterstaat, Buitenlandse Zaken en Sociale Zaken. Hun ambtenaren moeten intrekken bij andere ministeries. Kleiner moet het, en krachtiger. Want daar valt per jaar 90 miljoen euro mee te besparen. Aldus de minister-president.
Ik voorzie voorlopig torenhoge kosten aan renovatie en reorganisatie. Een mega-operatie.

Gelukkig blijven we bij Algemene Zaken nog even gespaard. En dat is maar goed ook, want ik ben in de kleine maand dat ik er werk, al tot twee keer toe verhuisd. En dat is wel even genoeg! Ik zat eerst in een kamer met uitzicht op een binnenplaats en met lekker veel daglicht. Daar was ik heel content. Nu zit ik in een glazen vissenkom zonder zuurstof met uitzicht op een blinde muur enerzijds en de kantine beneden ons anderzijds. Ik hoef nooit meer op mijn horloge te kijken wanneer het lunchtijd is, want na het middaguur stijgt de frituurlucht van loempia’s en kroketten vanzelf omhoog. Niet al te best! 
Vissenkom

Maar ondertussen heb ik ook nog mijn werkplaats gehad in de Vijverhof, de ‘oudbouw’, zoals ze hier zeggen. Statige kamers met metershoge plafonds, glas-in-loodramen, schilderijen aan de wand en een schouw midden in de kamer. Een plek waar kapiteinen, graven en statenleden hebben gewoond. En waar lange tijd de redactie van Postbus51 heeft gezeten. Daar wilde ik wel voor altijd blijven! Maar ik moest weer terug naar de vissenkom zonder zuurstof. Omdat ons cluster daar was ingedeeld.

En daar zit ik nu nog steeds. Tussen 8 collega’s, 2 skippyballen (voor wie uitgekeken is op zijn bureaustoel) en pakken met bastognekoeken en chocoprinsen. Onze energievoorziening voor de late middaguren. Want vanaf 3 uur ’s middags is de zuurstof in dit aquarium op. Als er geen ramen open kunnen, moet  de energie maar bij de Appie vandaan komen. Of de Bagles en Beans, die met hun koffietjes strategisch om de hoek zitten.

Misschien toch maar aankloppen bij Rutte. Of we er nog bij kunnen, op dat verhuislijstje.

Geef een reactie

