Turkse tulpen

Breng die rozen naar Sandra!, zong een collega mij altijd vol overtuiging toe, als hij in een vrolijke bui over de gang zwierde, waar ik in de rij stond bij de koffieautomaat. Hij heeft z’n eigen aansporing nooit in de praktijk gebracht. Zelfs bij mijn vertrek niet. Mannelijke hoffelijkheid, tja…

Maar vond ik het echt erg? Neuh, eigenlijk niet, want ik ben niet zo’n rozenfan. Ze ruiken lekker, maar voor de rest vind ik het nogal truttige bloemen, die oma’s in een vaasje op het televisiekastje hebben staan en gemeen prikken.
Nee, geef mij maar tulpen, bossen met tulpen! Geen bloem mooier dan de tulp! Als ik in de 17e eeuw had geleefd, had ik meegedaan met de tulpenmania, was ik de kroegen ingedoken en had ik goud geld ingezet voor zo’n vlammend exemplaar. Wat handelaars destijds heeft bewogen, waar die fascinatie vandaan  kwam: ik snap het! Er is niets vergelijkbaar met een tulp! Zelfs geen Amsterdams grachtenpand, dat ooit evenveel waard was als een paar bollen.
Overigens komen tulpen niet uit Amsterdam, hoe graag onze volkszangers dat ook beweren, maar uit Turkije. Ook de betekenis komt uit het Ottomaans: ‘tuliband’ oftewel tulband, vanwege de gelijkenis met het hoofddeksel.

Maar dit allemaal terzijde (tjonge, wat een inleiding voor wat ik eigenlijk wilde zeggen). Gisteren was ik in het Hof van Lisse. Het was winderig en guur en ik heb een halve liter warme chocomel achterovergeslagen. Maar ik had de zon en mijn camera.
En waande me voor een middagje in het paradijs.

Tulpen

One thought on “Turkse tulpen

  1. Wauw, San – wat een tulpenpracht! Overigens, de tulp komt oorspronkelijk uit nog oostelijker gebied.
    Er is nu ook een tentoonstelling over de tulp in de Hortus Botanicus in Amsterdam van 15 april – 31 mei 2011.

Geef een reactie

