La Bartoli (2)

Het verhaal van signora Bartoli is nog niet klaar. Er moet nog iets gezegd: wij hebben een bijzondere band met elkaar die ons geschonken is door de heren Larry Page en Sergey Brin van de grote zoekmachinereus.

Wat is het geval? Twee jaar geleden maakte ik de website: www.klassiekezang.nl Eveneens met WordPress. Behalve dat deze aanbieder je buitengewoon aantrekkelijke en gratis software geeft, doen ze je ook nog een handvol statistieken cadeau. Onmisbaar natuurlijk voor de moderne webmaster. Je wilt per slot van rekening toch even weten of je vrienden je blog wel echt zo waarderen als ze aangeven, en niet na drie tellen alweer vertrokken zijn. Ha!

Wees gerust, dat kan ik niet zien. Wat ik wel kan zien is hoeveel mensen mijn site bezoeken, welke berichten ze lezen en via welke zoektermen ze erop komen. Met name dat laatste is interessant om na te gaan hoe goed je website het doet in de zoekmachines.

Cecilia Bartoli

Nu keren wij weer terug naar onze Italiaanse heldin. Wat was het geval bij mijn website over klassieke zang? Ik kreeg dagelijks bezoekers via de zoekterm ‘Cecilia Bartoli’. Dat was interessant, want mijn website ging natuurlijk wel over zang, maar niet over die van La Bartoli. Hoe kon dat? Als ik haar naam intypte in Google, kwam ik op de website van het Concertgebouw en op die van Bol.com, maar niet op die van mijzelf. Wat me zeer logisch leek. Wat was hier aan de hand?

Het kwartje viel toen ik wat dieper in de statistieken dook, en ontdekte dat mijn bezoekers steeds bij hetzelfde plaatje van Bartoli uitkwamen. Een miniatuurtje uit een galerij. Wat was er met die afbeelding? Nou, monden in de ‘wow’ stand, want hier komt-ie: Google had bedacht dat dit plaatje wel zo fantastisch goed was geoptimaliseerd, verrijkt, getagd en gelabeld dat ik hiervoor de ultieme beloning kreeg: op nummer 1 bij de Nederlandse Google Afbeeldingen.
Al bijna twee jaar lang.

Boven Wikipedia, Flickr, de BBC, Decca, Last fm, en 124.000 andere sites. En boven haar eigen website. Dagelijks nieuwe bezoekers dankzij één enkel plaatje. Met een stijgende lijn sinds afgelopen jaar toen Google besloot bij de standaard zoekresultaten ook direct een rijtje zeer-belangrijke-afbeeldingen te tonen.

Iemand nog een SEO-specialist nodig?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s