Focus

Vandaag kocht ik een flesje vitaminewater in de supermarkt. Dat is tegenwoordig heel hip. Vitaminewater. De flesjes hebben aantrekkelijke kleurtjes en beloven een lekker leven, vol energie, passie of weerstand. Het paarse flesje beloofde Focus. Dankzij toegevoegde braam en açai. Dat leek me wel wat. Want ik was alweer de halve dag bezig met heel veel dingen. Behalve met die dingen die ik eigenlijk wilde doen. Focus, dat moest in mijn mandje. Ik heb namelijk een chronisch aandachtstekort.

Vitaminewater

Even voor de goede orde, ik heb geen ADHD. Zij die dit blog lezen en mij kennen, zullen al denken. Krijg nu, zij is de allerrustigste  persoon die ik ken. Dat klopt. Maar mijn tekort uit zich ook niet op het sociale vlak, maar meer op het persoonlijke. Concentratie is het probleem, focus dus.

In mijn hoofd is het altijd druk. Buitelen honderden gedachten over elkaar heen. Als ik A wil gaan doen, doe ik B en C en D, en denk ik een half uur later: Goh, ik zou toch… nou ja zeg… hoe kan dat nou…? “En dan ben je nog maar 35”, hoor ik mijn moeder met regelmaat zeggen. Als ik heb besloten dat ik de plantjes water wil geven, loop ik naar de keuken om de gieter te pakken, kom ik terug met een boek dat ik daar had laten rondslingeren en staat mijn groen de volgende dag nog te smachten om water. Als ik naar de wc moet, hobbel ik vijf minuten later weer de kamer in met een stapel post in mijn handen en heb ik een uur later nog een volle blaas. Tja, dat lag ook in de gang. En trok mijn aandacht.

Ik weet dat er oplossingen zijn. Zo heb ik al mindfulness geprobeerd. Ook dat is helemaal hip, net als water met braam en açai. Eén boek dat ik las, bevatte slimme tips om je bewuster te worden van je dagelijks handelen. Tip 22 zei: gebruik eens een dagje je verkeerde hand voor allerlei klusjes. Kijk wat voor effect dat heeft. Dat leek me wel stoer.

Later kwam ik op die conclusie terug. Maar toen had ik mijn piano al water gegeven in plaats van mijn plantjes die erbovenop staan. En had ik mijn mondslijmvlies tot bloedens toe gepoetst. In plaats van mijn tanden.

Vanaf nu dus elke dag een  flesje vitaminewater. ‘Focus. De hele dag scherp, ik voel me net een bolleboos’ (ja, staat er echt!)
Aandacht is een kostbaar goed.

2 thoughts on “Focus

  1. Pingback: La Bartoli (1) | Haagse praatjes

  2. Pingback: Snippers | Haagse praatjes

Geef een reactie

