Koekeloeren

Ik heb een glurende buurman. Een oude man, met wit haar en een enorme bril, die graag vanuit zijn keuken aan de overkant hier naar binnen gluurt. Maar dan niet stiekem, zo half vanachter een keukenkastje of gordijntje, maar duidelijk zichtbaar voor iedereen. Met zijn neus tegen het keukenraam gedrukt bestudeert hij dagelijks mijn handel en wandel. In de woonkamer heb ik folie op het raam, maar in de keuken niet, en daar hebben wij ons dagelijks contact. Goeiemorgen buurman, bent u daar weer? Heeft u uw bril al gepoetst? Wilt u met uw neus niet nog een stukje dichter op het raam?
Als ik naar hem kijk, kijkt hij weg. Maar drie tellen later voel ik hem weer staren.

Brilleglazen

Toch is mijn buurman geen enge man. Hij heeft een vrouw die waggelt en met wie hij samen kookt en afwast. En klusjes doet in huis. Op zondag is hij in deftig pak met stropdas gestoken. En nog nooit heb ik hem een obsceen gebaar zien maken.
Maar hij blijft wel fascinerend. Ook voor mijn buurvrouwen. Op VVE-vergaderingen is hij steevast onderwerp van gesprek. Honderd keer hebben we al over hem gesproken. Buur-onder-links denkt dat hij uitgekeken is op zijn eigen vrouw en daarom graag de jonge meisjes aan de overkant bespiedt. Buur-onder-rechts denkt dat hij gewoon bijziend is. En buur-naast houdt wel van provoceren, en onthult dat ze af en toe expres in haar blootje door het huis loopt.
En ik observeer, test nog eens even of het folie in de woonkamer echt wel zo mat is, als de fabrikant laat weten. En loop dan naar de keuken en groet: goeiemorgen buurman, leuk u te zien, ik heb vandaag over u geschreven.

One thought on “Koekeloeren

  1. Leuk observerend, betrokken doch waakzaam.

    Je bent veelzijdig, gefeliciteerd, dit zijn leuke stukjes…zal zeker nog eens aankomen lezen.

Geef een reactie

