Toekomstmuziek

Ik ben een grote fan van Spotify, wat mijn Facebook-volgers inmiddels niet ontgaan kan zijn. Niet alleen omdat je met Spotify een gigantische muziekbibliotheek tot je beschikking hebt, maar ook omdat je deze muziek ALTIJD tot je beschikking hebt. Draadloos, cd-loos, mp3-loos, gewoon via je mobiele telefoon met internet en pc. Of, en dat is volgens mij waar we de komende jaren naartoe gaan, via je draadloze muzieksysteem.

Het tijdperk van de cd’s zal eindigen, evenals het tijdperk van het online downloaden van muziekbestanden. De stereotorens en cd-spelers zullen retrospeeltjes worden, cd’s objecten voor verzamelers. De vraag zal niet meer zijn: welke muziek heb je, maar welke muziek wil je? Nieuwste nummer van Bløf, alt-aria uit de Mattheus in de uitvoering van (noemt u maar), Alanis unplugged, best of Diana Krall? Alles. En dan geen losse nummers, maar gewoon hele ‘schijfjes’, 70 minuten lang. Draadloos, gestreamd via internet.

Ik zal er niet rouwig om zijn als de cd’s verdwijnen. Ze nemen alleen maar ruimte in, worden stoffig en de helft ervan luister ik nooit. Nooit meer cd’tjes hoeven branden, nooit meer lastige hoesjes hoeven te maken, nooit meer haperende cd-roms. Wat een zaligheid! En straks één draadloos muzieksysteem in je huis, met goede kwaliteit boxen en al je muziek via internet, inclusief radio. En voor buitenshuis: je mobiel.

Wat wenst een mens nog meer? Nou ja, deze multimediafan nog wel een paar dingen:
1) dat de draadloze muzieksystemen zich snel gaan doorontwikkelen, zodat de prijs omlaag gaat. Een erg mooie van Philips kost nu al snel € 800,- Maar dan heb je ook wel wat.
2) dat je op je muzieksysteem (de nieuwste hebben al een mooi schermpje) straks ook de inhoud van het cd-boekje kan oproepen en kan doorklikken naar achtergrondinfo over de muziek. Zoals Shazam dat al heel slim heeft ingebouwd.
3) dat Spotify net zo goed en betaalbaar blijft als nu. En nog meer klassieke muziek gaat toevoegen!

En oja, meneer Chou van HTC: ik vind uw telefoons fantastisch, en promoot ze waar ik kan. Maar de geluidskwaliteit van de smartphones kan echt beter. Wilt u dat nog even voor me regelen?

Geef een reactie

